Głos Eksperta BMS – Justyna Siwek – Poczta Polska


Dziś prezentujemy wywiad z Justyną Siwek, reprezentującą Pocztę Polską  i pełniącą funkcję Kierownik działu rekrutacji. Justyna będzie naszym prelegentem podczas spotkania poświęconego Employer Branding, a Społeczna Odpowiedzialność Biznesu, które odbędą się już w kwietniu w Warszawie. Zapraszamy do lektury!


BMS: Największy polski pracodawca – ok. 80 tysięcy pracowników, szeroki wachlarz różnorodnych usług i rozproszona struktura. Jak wygląda zarządzanie CSR i EB w takiej firmie ?

Justyna Siwek: To nie koniec naszych wyróżników, które stanowią wielkie wyzwania biznesowe i HR-owe. Trzeba dodać do tego spektrum stanowisk na jakie zatrudniamy Pracowników. Wśród nich są pracownicy sortowni, obsługi klienta, specjaliści z bardzo wielu dziedzin – od architektów IT, po menedżerów e-commerce. W środowisku o tak dużej różnorodności potrzeb i oczekiwań nie jest łatwo budować spójny przekaz wizerunkowy. Nasze podejście w zakresie EB to koncentracja na zarządzaniu różnorodnością i takim wyeksponowaniu atutów firmy, aby każdy mógł znaleźć coś dla siebie – z perspektywy kandydata i pracownika. Działania CSR – owe skupiamy m.in. na trzech obszarach –  pracownicy, lokalne społeczności i ekologia. Organizujemy konkurs „Profesjonalny Pracownik Poczty Polskiej”, prowadzimy Pocztową Grupę Biegową oraz Strefę Krwiodawców, aktywnie uczestniczymy w inicjatywach przeciwdziałających wykluczeniu cyfrowemu, promujących polską kulturę i krzewiących postawy patriotyczne. Jesteśmy wszędzie tam, gdzie dzieje się coś ważnego dla Polski i Polaków – Światowe Dni Młodzieży, szczyt NATO, Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”, Orszak Trzech Króli, programy rządowe takie jak Rodzina 500+, Bezpieczny Aktywny Senior. Prowadzimy także Fundację Pocztowy Dar, wspierającą potrzebujących Pocztowców i osoby nie związane z Pocztą Polską.

BMS: Jak komunikujecie się w mediach społecznościowych?

Justyna Siwek: W komunikacji z pracowniami stawiamy na Intranet, z klientami i społecznościami – na stronę WWW i media społecznościowe. Komunikacja skierowana do Pocztowców jest znacznie szersza, do klientów – ograniczamy się do naprawdę ważnych informacji. Obserwujemy jednak, że nasz profil na FB, Golden Line czy Linked In śledzą i jedni i drudzy, aktywnie komentując nasze wpisy. Dotyczy to np. strony prowadzonej przez jeden z członków Zarządu, wybranego głosami Pracowników, który opisuje tam swoje zawodowe aktywności np. regionalne spotkania z pracownikami. Cieszy nas to, że Pocztowcy dyskutują o firmie nie tylko na wewnętrznym Forum, działającym od bardzo wielu lat, ale także na stronach zewnętrznych. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę jakie są zasady działania nowych mediów i jaka jest skala ich oddziaływania. Z perspektywy firmy, każdy pracownik, na którego profilu  zamieszczone jest logo Poczty Polskiej przestaje być wyłącznie profilem prywatnym. Oznacza to, że zamieszczone tam treści nie powinny uderzać w dobre imię firmy i powinny być zgodne z obowiązującymi w niej wartościami.

BMS: Obserwując stronę Poczty Polskiej na FB zauważyłam, że nie zamieszczają tam Państwo ogłoszeń  rekrutacyjnych. Dlaczego?

Justyna Siwek: Rzeczywiście, strona nasza na FB nie zawiera zakładki kariera. Do rekrutacji, prowadzonej przez media społecznościowe, podchodzimy z dużą dozą ostrożności. Jeszcze nie tak dawno rynkowi eksperci od Employer Brandingu ostrzegali przez negatywnymi zjawiskami wiążącymi się z zamieszczaniem ogłoszeń na FB. Rynek pracownika, który wymaga od rekrutacji zróżnicowanych i wielokierunkowych działań i szybkiej reakcji, zweryfikował negatywnie tę opinię. Wiele firm rekrutuje na FB – bezpośrednio za pośrednictwem profilu albo poprzez specjalnie tworzone w tym celu strony rekrutacyjne,  powiązane np. z różnymi lokalizacjami. Ze względu na dużo dynamikę zmian w trendach i nowoczesnych mediach trudno powiedzieć jak to będzie wyglądało w przyszłości. My będziemy uważnie obserwować te trendy i realizować działania, które z doświadczenia polecają inni. W większości prowadzony przez nas biznes można określić jako połączenia tradycji z nowoczesnością, czasem więc korzystamy z doświadczeń innych, czasami kreujemy własne, innowacyjne rozwiązania.

BMS: Pani Justyn dziękujemy za rozmowę i do zobaczenia już 18-19.04 w warszawskim Hiltonie!

 


Warszawa, 30.03.2017 r.